Professional Organizer is een relatief onbekende term. In “goed” Nederlands vertaalt het zich het beste als “Opruimcoach” of “Huishoudcoach”. Maar de term “coach” impliceert dat diegene zelf geen vinger uitsteekt en alleen maar vertelt wat je moet doen, en hoe je dat moet doen. Daar geloof ik niet in. Als Organizer help en denk ik met je mee, maar ik steek zelf ook de handen uit de mouwen.
Doel
Een Professional Organizer (m/v) begeleidt mensen bij het orde scheppen in chaos, het aanbrengen van structuur, of het teruggeven van overzicht. Dat kan zowel een (gedeelte van) een woning, een werkplek, de administratie, de financiën, het huishouden of de agenda zijn. In de meeste gevallen is het een combinatie van meerdere factoren, die in één keer aangepakt kunnen worden.
In Nederland
Professional Organizing is in de jaren ’90 uit Amerika over komen waaien, en begint momenteel door verschillende TV-programma’s (Mijn leven in Puin, Echt scheiden) en artikelen in magazines en glossy’s ook in Nederland behoorlijk bekend (en trendy!) te worden.
In de VS
In de VS is het inmiddels heel normaal om een Professional Organizer in te huren. Niet alleen als laatste redmiddel, maar ook als een luxe die men zich permitteert, vergelijkbaar met het inhuren van een boekhouder, schoonmaakster of nanny.
Personal Organizer
Professional Organizer wordt door sommigen ook wel Personal Organizer genoemd, wellicht als variant op de Personal Assistant of Personal Trainer 🙂